Sammenlign en Morten Korc-film med en moderne dansk film: Der er f’….. til forskel med hensyn til udtalen, hva! Du fornemmer i førstnævnte måske en lille stolthed i evnen til at kommunikere klart. Vi tænker nok: “ja, det er udviklingen”. Men nej, naturvidenskaberne har ikke levet forgæves, idet er der en årsag til alt. Da det gamle uddannelsessystem blev løbet over ende af psykologers nye ideer i tresserne, gik det galt. Tag for eksempel ordbilledmetoden, som har gjort livet surt for alle de mange elever, der måtte have en lydlig tilgang til læsningen. Opdeling i stavelser blev gammeldags tillige med sproglydene, som jo er selve fundamentet for læsningen. Og heri ligger nok den største faktor i denne forfladigelse af sproget, fordi eleverne blev berøvet de faste holdepunkter, der ville bringe dem til sikkerhed i udtale og i læsning – og i stedet stilles tilfreds med psykologiske, dårligere erstatninger. Ganske vist har professor Carsten Elbro “genopdaget” lydene, og de er vel indført igen i de fleste skoler, men resultatet: det ser vi rundt omkring os i den almindelige tale – dårlig artikulering. Dansk er et svært sprog i sig selv, med over en tredjedel af bogstaverne der ændrer karakter i læsning , fx kan G sige fire lyde, sin egen, grundlæggende lyd, J,U og tillige være stumt. Derfor må vi en tur tilbage til det gamle system og se, hvad der var succesfuldt der og så implementere det i vores nuværende system med fuld styrke.
Skriv et svar