Dansk – Lær at stave.
Undervisning for alle aldre
Få undervisning og hjælp til stavning, grammatik og retskrivning:
- Individuelt tilpasset undervisning
- Hurtige fremskridt
- Styrk koncentrationen
- Forøg selvtilliden
Vi underviser på tre måder:
- Små hold på 3-5 elever, med individuel undervisning af hver elev. – 250 kr. per lektion
- Små hold på 2 elever, med individuel undervisning af hver elev. – 350 kr. per lektion
- Eneundervisning (530 kr. )
Lektionerne er på 55 minutter
Opnå bedre selvtillid gennem hjælp til stavning
Problemer med stavning kan have en markant negativ indflydelse på både børn og voksnes selvtillid. Ofte er der en følelse af skam forbundet med at stave forkert, dette kan fx være, når der skal læses højt i klassen eller på arbejdspladsen. For nogle udvikler dette sig ligefrem til angst og kan føre til en ond cirkel, hvor frygten for at fejle hæmmer lysten til at lære og udvikle sig. Ved at tilbyde hjælp (herunder også lektiehjælp) til stavning kan vi bryde denne cirkel og styrke både børn- og voksnes læsesikkerhed.
Når man får den rette støtte, forståelse og vejledning, kan man opnå større selvtillid og en følelse af succes. Med forbedrede stavefærdigheder tør man deltage mere aktivt i undervisningen og bliver mindre bange for at begå fejl. Dette kan føre til en generel forbedring i faglige præstationer og det sociale liv. Hos FEGU Hellerup fokuserer vi på at skabe et trygt læringsmiljø, hvor alle føler sig set og forstået. Vores erfarne undervisere arbejder målrettet på at styrke elevernes selvtillid gennem skræddersyede staveøvelser og konstruktiv feedback.
’På med vanten….’
Samfundet har desværre indgroede myter og negative opfattelser af personer, der har svært ved stavning. Mangelfuld stavning har ikke noget med mangelfuld intelligens at gøre som man engang troede. Den staveusikre er op imod disse fordomme, men vi må alle hjælpe med til at få ham eller hende til at forstå, at stavning slet ikke behøver at være en hindring for succes.
Mange kendte personer har jo haft udfordringer med stavning, men det har ikke stoppet dem fra at opnå store ting. For eksempel havde H.C. Andersen svært ved at stave, men blev alligevel en af Danmarks mest berømte forfattere. Will Smith, Steve Jobs, Orlando Bloom og Walt Disney er også eksempler på særdeles succesfulde personer, der trods udfordringer med stavning er blevet kendt over hele verden.
Når dette er sagt, er det en rigtig god investering at forbedre sin stavning, da det sparer meget tid for en person, samt gør det lettere for andre at forstå personen i den skriftlige kommunikation.
Hvornår kan du starte?
Eneundervisning kan normalt begynde den følgende uge på et tidspunkt, hvor både elev og lærer kan. Undervisning på små hold forudsætter, at der er elever nok til et hold.
Dansk stavning falder mange elever svært, selv hvis de læser udmærket. Er der også læseproblemer, bliver stavning til en “gætteleg” – men ikke af de sjove. Det er muligt at lære at stave korrekt og godt. Det er også vigtigt, da stavefejl tit kan forstyrre eller fordreje meningen med det, man gerne vil fortælle. Desuden er vort samfund sådan, at vi desværre ofte bliver bedømt på vores stavning, hvor uretfærdigt det end kan være.
Siden 1990 har FEGU Hellerup undervist i læsning og stavning med rigtig gode resultater. Hver elev har sine egne specielle staveproblemer. Derfor har vi en lang række “værktøjer” til rådighed. De bliver skitseret allernederst på siden. Under den første samtale på skolen kan værktøjerne forklares i detaljer. Når de bruges rigtigt, vil ethvert staveproblem overgive sig.
Hjælp til stavning
Først og fremmest lærer vi, at bogstaverne har hver deres lyd. Ikke blot deres navn, men en kortere eller længere præcis lyd. Så arbejdet med at bryde stavekoden starter med at kunne både det almindelige alfabet med bogstavernes navne, men også “lyd-alfabetet”.
Dernæst har dansk jo det særlige problem, at en hel del bogstaver har flere forskellige lyde. For eksempel siger “i” tre forskellige lyde i “igen”, “ikke” og “drik” eller tænk på de tre ord “vær”, “vejr” og “hver”, der udtales ens.
Bogstavernes lyde er således et vigtigt værktøj i stavning, men FEGU-læreren er klar over, at nogle elever ikke føler den store gavn af disse lyde, selv om de kan sige dem uden fejl. Disse elever skal derfor have særlig lydtræning, før de kan bruge lydene eller en hel tredje måde skal tages i brug. I forvejen findes der jo en stor gruppe ord, der ikke skrives, som de lyder, og det stiller særlige krav til læreren at få eleven til at gøre disse ord til sine egne, fx chauffør eller garage.
Undervisning i stavning hos FEGU skolen
En FEGU-lærers holdning er venlig, imødekommende og med “masser af plads” for, at eleven virkelig selv arbejder med stoffet. De fleste elever skal nemlig frem til at opdage, at de kan lære. Den gevinst bliver ofte opnået inden for de første par lektioner.
Undervisningen er individuel, dvs. hver person undervises for sig, selv om der kan være flere på holdet.
Vi inviterer eleven/forældre til en uforpligtende og gratis samtale og test, hvor vi sammen skaffer os et overblik over elevens situation og efterfølgende foreslår et program.
Hvis læseundervisningen blev forkludret, kan stavningen gøres meget, meget mere besværlig end den burde være. Og da mangel på gode læsemetoder har præget manges undervisning, rammes mange hårdt.
FEGU-skolen råder bod på dette dagligt. Vi ved, hvordan vi skal løfte eleven ud af dennes forvirring og skaffe eleven sikkerhed og tryghed. Bed om at se vores mange udtalelser fra elever og forældre.
Få korrekt hjælp til stavning
Ligesom psykologer engang hævdede, at intelligens ikke kunne ændres, men nu har måttet sluge den kamel, at intelligens kan forbedres, så ved vi i FEGU, at elevens ’staveevner’ kan ændres til det bedre. Nedsat stavning har for eksempel meget med evnen til at opfatte, forstå og lave (frembringe) sproglydene, og det er noget vi træner med stor fornøjelse på FEGU.
Dette er ikke noget, der kan gøres i en klasseundervisning, hvilket forklarer de mange elever, der erklæres ordblinde efter at være grundigt testede. Den klassiske definition på ordblindhed var ’vanskeligheder ved at læse og stave EFTER at have fået god undervisning.
Dette vil i FEGUs optik sige individuel undervisning, da kun dette kan fastholde elevens koncentration i de øvelser, der skal til for at styrke hans evner.
6 gode idéer til, hvordan du lærer at stave:
Der er en række forskellige øvelser, som kan være med til at forbedre evnen til at stave. Det skal pointeres, at den indsats du lægger i arbejdet, er med til at producere tilfredsstillende resultater.
1. Læs mere!
Noget af det bedste du kan gøre, er at begynde at læse. Læsning er med til at fremme dine staveevner. Find en bog, artikel eller fortælling som du synes er sjov eller interessant. Når dit sind bliver udsat for tekst og din koncentration rettet mod teksten bliver du langsomt bedre til at stave, da din “underbevidsthed” husker de ord, som du har set stavet korrekt. Det er også en god idé at sætte undertekster på fjernsynet, da man underbevidst læser med, og derfor ser hvordan de specifikke ord staves.
2. Skriv mere!
En anden god måde til at lære at stave er, at du skriver jævnligt. Mange undersøgelser viser, at flere centre i hjernen er aktiveret, når man skriver i hånden fremfor på computeren eller på telefonen. Når du vælger at skrive mere, vænner du dig til at se på dine egne ord og stavelser.
3. Du skal være selvkritisk
Du skriver måske meget til dagligt, men er du selvkritisk nok? Tjekker du det du har skrevet igennem, inden du sender det af sted på mail, sms eller i skolerapporter? Gør det til en vane at læse din tekst en ekstra gang og dermed gennemtjekke for stavefejl, som du måske ikke så i første omgang.
4. Sænk hastighedsniveauet
Brug mere tid på at skrive, også selvom du ikke synes det er det sjoveste. Hvis du dagligt sætter et mål om minimum at skrive i 10-30 minutter, så sørg for at have indhentet målet inden dagen er omme. Skriv langsomt og giv dig selv den tid det kræver, for netop at opfange hvordan ordene staves.
5. Elektronisk stavekontrol og hjælpemidler
Der findes mange installationer af forskellige hjælpemidler, afhængigt af hvorhenne du skriver. Inde på Word kan du f.eks. slå stavekontrol til eller downloade et stave-plugin til din browser. Du bliver ikke bedre til at stave, men det er med til at rette dine synlige stavefejl. Det kan også være en fordel, da du gennem tiden lærer at genkende de ord, som bliver ved med at blive stavet forkert. iPhone kan også indstilles til at vise stavefejl (i “tastetur” under “generelt”). Der er også mailprogrammer, såsom Microsoft Outlook, som kan fremvise ens stavefejl.
6. Lad en anden rette dine stavefejl
Søg hjælp hos familie, venner eller din skolelærer – og fortæl dem at du gerne vil have påpeget dine stavefejl, så du kan blive bedre til at stave.
Vigtige faktorer i stavningprocesen:
Kommentarer til illustrationen:
Duplikeringsøvelser træner eleven i at lave en nøjagtig ”kopi” af hvad bogen eller læreren siger. (”Få fat i hvad der bliver sagt”). Ofte får eleven noget helt andet ud af et undervisningsforløb, fordi evnen til at lave ”kopier” er i dårlig stand. Dette kan der gøres noget ved med vores metode baseret på nye opdagelser.
Undervisningsmetode nr. 1: En meget omfattende metode, hvorved alle elevens misforståelser i alle fag findes og klares op.
“De små svære ord”: Disse ord binder teksten sammen, og både test og erfaring viser, at de ofte er misforståede. Når eleven får fat på den rigtige forståelse af disse ord, kan det frembringe meget store resultater.